Uudised
.ee ja domeenindusega seotud uudised
Miks kasutame kustuvate domeenide vabastamiseks pimeoksjonit?
Domeenioksjoni kasutamine võimaldab omandada meelepärase .ee registreerimise eelisõiguse kõigil osapooltel. Just võrdsete võimaluste loomine on olnud lahenduse väljatöötamise prioriteet. Meenutuseks: enne oksjoneid oli kasutusel lahendus, mille kohaselt vabanesid .ee domeenid süsteemi poolt juhuslikul hetkel ning olid seejärel kõigile soovijatele saadaval põhimõttel: kes kiiremini reageerib, saab domeeni endale.
Paraku tähendas see ühtlasi, et tehniliselt võimekamatel huvilistel oli mäekõrgune eelis, kuna nad võisid domeeni registreerida sekundite jooksul peale vabanemist. Kuna probleem oli (ja on tänaseni) aktuaalne paljudes teistes domeeniregistrites, otsisime koos meie akrediteeritud registripidajate abiga parimat võimalikku lahendust. Selleks sai pimeoksjon.
Pimeoksjon kujutab endas oksjonisüsteemi, kus kõik tehtud pakkumised ja nende suurused ei ole avalikud, seejuures ei avalikustata neid ka peale oksjoni lõppu. See tähendab, et domeenile tehakse pakkumisi enda väärtushinnangute põhjal ehk seda ei kruvita kunstlikult kõrgemale, eriti oksjoni viimases etapis. Mida olulisemaks domeeni enda tegemiste jaoks pead, seda kõrgema pakkumise ka teed. Oksjonil omandatakse domeeni registreerimise eelisõigus - kõige kõrgema pakkuja tegijale väljastatakse kood, mida saab kasutada domeeni registreerimisel meelepärase registripidaja juures.
Oluline on silmas pidada, et oksjonid kestavad 24 tundi ehk piiratud aja jooksul. Kasutajamugavuse suurendamiseks on oksjonikeskkonnas võimalik luua personaalne domeenide soovinimekiri ning automaatne pakkuja - ikka selleks, et ükski oluline domeen ei libiseks käest. Lisaks ei pea Oksjonikeskkonnas veetma tervet päeva, et jälgida pingsalt teiste tehtud pakkumisi ja olema valmis enda järgmiseks käiguks. Piisab vaid ühest tehtud pakkumisest oksjoniperioodi ajal. Kui domeenile peaks aga tulema kaks samaväärset pakkumist, on eelis kasutajal, kes tegi pakkumise ajaliselt varem.
Kui oksjonil olevale domeenile ei teha ühtegi edukat pakkumist, vabastatakse see registreerimiseks “kes ees, see mees” põhimõttel. Olukorras, kus oksjoni arve ei maksta õigeaegselt või ei registreerita domeen etteantud aja jooksul, jõuab see taaskord oksjonile ja teeb oksjoni protsessi uuesti läbi.
Miks mitte avatud oksjon?
Kuna pimeoksjon on lahendus, mis ei ole enamikele kasutajatele tuttav, võib tekkida küsimus: miks mitte kasutada avatud oksjoni lahendust.
Domeenioksjoni lahendusele eelnes mitmeid aastaid eeltööd koos meie sidusrühmadega. Jõudsime intensiivsete arutelude tulemusena tõdemusele, et avatud pakkumistega oksjon looks kogukonnale tõenäoliselt sarnase probleemi, mis varem ehk luuakse lahendused, mis teevad oksjoni viimasel sekundil viimase ülepakkumise või registreeritakse pakkumisi mitte saanud domeen loetud sekundid peale oksjoni lõppu. Koos sellega tekiks taaskord olukord, kus tehnoloogiavõimekamal osalejal on oluline eelis ning loob kogukonnale ebavõrdsed võimalused.
Valik pimeoksjoni kasuks on saanud kinnitust ka viimase aasta jooksul, mis oleme näinud Tšehhi domeeniregistri kogemusi avatud oksjoni kasutamisel kustuvate domeenide turule toomisel. Samad spekulandid, kes krabasid varem endale juhuslikult vabanevad domeenid, ootavad nüüd domeenioksjoni viimast hetke - kui domeenile pakkumist ei tehta, dropcatchivad nad selle kohe, kui see vabaneb. Seega on lahendatud domeenide vabanemise protsessi läbipaistvus, kuid väljakutsed dropcatcheritega on jäänud endiselt.
Avatud oksjoni miinuseks on ka võimalus paisutada hinda kunstlikult kõrgeks - seega kujuneks domeeni lõpphind oluliselt kõrgemaks, kui selle turuväärtus tegelikult on. Võib tekkida ka olukord, kus hinna kõrgeks paisutaja on spekulant, kes jätab arve makstama, viies sellega domeeni taaskord oksjonile, millest ei pruugi varasem osaleja enam osa võtta.
Reserveeritud ja blokeeritud domeenide oksjon
Teadlik lugeja võib aga küsida - kui avatud oksjon ei ole parim lahendus, siis miks kasutati seda mõned aastad tagasi reserveeritud ja blokeeritud domeenide oksjonil. Vastus on kõrgendatud avalik huvi.
Nimelt on ühetäheliste, koha- ja riikide nimedega domeenide väärtus võrreldes tavapäraste nimedega oluliselt kõrgem. Selle ajendil oli oksjonite pikkus ka tavapärase 24 tunni asemel 7 päeva. Tähtsamale kohale liikus ka läbipaistvus, eriti põhjusel, et huvi oli rahvusvaheline. Siiski pakkusime ka avatud oksjonite puhul lahendusi, mis toetasid protsessi kasutajamugavust - nendeks olid automaatne pakkuja ning pikenev lõpp. Viimane tähendas, et oksjoni lõppu pikendati 15 minutit juhul, kui viimase pakkumise tegemisest oli möödunud vähem kui 15 minutit. Seega ei olnud otsustavaks kiirus või tehnoloogilised abivahendid.
Siiski tuleb silmas pidada, et reserveeritud ja blokeeritud domeenide turule toomise näol oli tegemist ühekordse ning ajaloolise sammuga. Seega oli globaalse internetkogukonna huvides kasutada teist ning eritingimusi paremini arvesse võtvat lähenemist.
Kokkuvõttes lähtume domeenide turule toomisest kogukonna huvidest. Igapäevaste kustuvate domeenide turule toomiseks on parim lahendus just pimeoksjon, mis loob kõigile võrdsed võimalused ning kujundavad domeenile hinna tuginedes sisemisele väärtushinnangule.
Veel uudiseid, sündmusi ja blogipostitusi
Uudised
Interneti Päev
Esita enda teema Interneti Päeva ideekorje
Eesti internetikogukonna aasta tähtsündmus Interneti Päev tuleb taas! Millest võiksime järgmise aasta üritusel rääkida ning millised teemad kõnetavad sind kõige rohkem? Anna meile teada ideekorje vahendusel.
Uudised
Eesti Internet
Eesti .ee tippdomeeni käekäik ja trendid
.ee tippdomeeni jaoks tõi möödunud kvartal hulganisti registreeringuid ning arenguid. Kokku registreeriti enam kui 10 000 uut domeeni ning nende koguarv tõusis esmakordselt üle 178 000. Seega on .ee aastane kasv jõudnud 3,94%ni, mis on Euroopa -0,25% kogukasvu juures tõeliselt silmapaistev.
Uudised
Balti Domeenipäevad
Numbrid ja trendid: kuidas kujundavad noored asutajad domeenimaailma
Iga veebileht vajab endale nime ehk domeeni. Domeen on oluline osa identiteedist ning see loob võimaluse ehitada üles ettevõtte professionaalne kuvand. Domeenivaldkonna kõige suuremateks kujundajateks on alla 40-aastased ettevõtjad: millised muutused nad endaga kaasa toovad? Just selle võtsime luubi alla Balti Domeenipäevadel.
Kommentaarid