Uudised, sündmused ja blogi

Siit leiad kõik meie uudised, blogipostitused ja ürituste, hoolduste ja katkestuste informatsiooni.

Tagasi

Hüvasti @eesti.ee!

Eelmisel nädalal sai lõplikult selgeks, et EIS ei saa @eesti.ee-d päästa ja nii on viimane vaatus nimeliste eesti.ee e-posti aadresside loost ära kirjutatud. Oktoober 2023 saab olema viimane kuu, mil eesnimi.perenimi@eesti.ee ning ärinimi@eesti.ee aadresside edasisuunamine toimib ja mis seal salata, sellest on väga kahju.
Me tõesti püüdsime anda teenusele võimalus. Lahenduse taga olu üks oluline mõte – et igal eestlasel on oma e-posti aadress, mis käib temaga kaasas sõltumata sellest, mis toimub e-posti teenuste turul. See on püsiv, jääv ja isiklik…

Kui kevadel tuli välja teade, et riik sulgeb kulude kokkuhoiu eesmärgil teenuse viidates madalale kasutatavusele, tekkis kohe mõte, et äkki saab EIS sinna oma õla alla panna. Kui selgus, et valmisolek selle ideega kaasa tulla on olemas ka RIA poolel, läksid rattad veerema. Kogukonnast saime järjest ka innustavaid signaale sh oma enda partnerite, registripidajate, hulgast, mis oli esiti isegi ootamatu. Kuid kõigele vaatamata langes lõpuks teenuse ülevõtmise osas siiski negatiivne otsus.

Kui muud positiivset sellest kaasa pole võtta, siis vähemalt õppisin selle protsessi käigus palju. E-posti teenuse edasi suunamine võib tunduda lihtne, kuid tegelikkuses hõlmab see endas 80% terviklikust e-posti teenusest. Põhimõtteliselt on puudu vaid postkastide salvestamiseks vajaliku kettaruumi nõue, mis on tänapäeval üks väiksemaid muresid. Kogu taristu e-posti vastuvõtmiseks ja saatmiseks peab olema paigas: kontrollid ja süsteemid rämpsposti haldamiseks ning protseduurid mustadest nimekirjadest; lisaks ka spämmi filtritest teenuse väljas hoidmiseks või kiireks eemaldamiseks. Unustada ei saa aga ka kasutajatuge. Kõik see nõuab ressurssi ja oskuseid nii inimeste, aja kui rahalisel kujul.

EIS on väike ja tõhus organisatsioon - üleliigset pole. Meil on meeskonnas olemas küll oskused ja teadmised e-posti teenuse jooksutamiseks, aga on puudu selleks vajalikud seadmed, vahendid ning mis kõige olulisem - aeg. Seetõttu asusime aegsasti otsima võimalikke partnereid, kellega koos teenus riigilt üle võtta. Öeldakse, et aeg on kõige väärtuslikum taastumatu ressurss, kuid nagu tavaliselt, kipuvad asjad siiski takerduma hoopis väiksema konaruse taha - raha.

EIS on sihtasutus, loodud Eesti riigi tunnusega tippdomeeni .ee ja DNS süsteemi haldamiseks ning sellega seoses ka Eesti interneti kogukonna esindamiseks nii Eestis sees kui rahvusvaheliselt. Oleme mittetulunduslik eraõiguslik sihtasutus - meie eesmärk on ajada kasumit taotlemata jätkusuutlikult .ee asja ning me ei saa osa riigieelarvest. Seega oli vaja leida lahendus, kuidas katta @eesti.ee edasisuunamise teenusega seotud kulud. Ei tundunud kuidagi õiglane ega mõistlik teha seda domeeni registreerijate kulul, reklaam ei ole meie ala ning oma kasutajate, partnerite ja klientide andmete müük kolmandatele osapooltele ei käi kokku meie väärtushinnangute ja tõekspidamistega. See tähendab aga, et teenuse kasutajal tuleb kulud ise katta.

Ees oli värske online.ee üleminek, kus uus teenuse pakkuja määras hinnaks 5€ kuus. Kuigi e-posti edasisuunamise teenus hõlmab ennast 80% terviklikust e-posti teenusest, on lõppkasutajale ilmselt väga raske selgitada, miks nad peaksid selle eest üle 4€ kuus maksma. Tunnetuslik valulävi tundus 2-3€ kandis kuus. Aga juba pelgalt selle fakti välja ütlemine, et teenus peab muutuma kasutajale tasuliseks, pani “majakese” kõikuma ja peletas potentsiaalsed partnerid eemale. Eks ole meil ju sarnane valulik kogemus 13 aasta tagant juba tehtud, kui EIS võttis toona tasuta teenusena pakutud .ee domeenide registreerimise üle ja hakkas selle eest registreerijatelt tasu võtma. Sinna juurde ka verivärske kära ümber online.ee teenuse ning skeptiline taustafoon oligi loodud.

Ise uskusin ja usun siiani, et kasutaja peaks olema see, kes saab otsustada, kas küsitav tasu teenuse eest on tema jaoks õiglane ja põhjendatud või mitte. Teenuse sulgemise asemel saaks kasutajale anda ka valiku ja võimaluse otsustada. Kahjuks aga ei õnnestunud mul selles teisi piisavalt veenda ja ilmselt hirmu ning kõhkluste taha koos rahaliste küsimustega see teema lõpuks jäigi.

Meil õnnestus leida partner, kes oli valmis võtma enda kanda teenuse tehnilise poole. Läbi oli räägitud teenuse tingimused ja seotud kulud, mille käigus suutsime teenuse hinna lõppkasutajale tuua 2€ni kuus. Tuleb tunnistada, et see ületas positiivselt ka mu enda algseid ootuseid. See kattis nii tehnilise, kasutaja toe kui ka meie oma kulud teenuse käitamiseks. Kahjuks aga polnud see piisav ja nii jääbki mõistatuseks, kas kasutajad oleks seda hinnanud mõistlikuks.

On raske mõelda välja lahedamat e-posti aadressi kui minu.nimi@eesti.ee ja see on väärtus omaette. Lisaks on iga aadressi taga tugevalt tuvastatud Eesti (e)resident - ei ole teist sellist e-posti teenust, mis taolist teenust pakuks või oleks isegi valmis pakkuma. Mitmed riigid üle maailma näevad kurja vaeva, et sellist teenust luua, et kodanike ja residentide taga oleks ametlik e-posti aadress nendega ühenduse võtmiseks, mis trükitakse ära dokumentidele ja oleks vaata, et notariaalse tugevusega. Meil oli kõik see olemas, oli meeskond täis indu ja tahtmist seda asja edasi ajada ning edasi arendada. Kuid kahjuks ei lõppe asjad, mis mõnele tunduvad kui “no brainer” alati nii, nagu tahaks.

Siinkohal on paslik tänada kõiki, kes selle “päästeoperatsiooni” käigus kaasa mõtlesid ja aitasid leida lahendusi. Eriti sügav kummardus Tarmo Hanga ees RIAst ning Ardi Jürgensile Zone Meediast, aga toetajaid ja nõuandjaid oli palju teisigi. Tänud kõigile!

Olles nüüd ise sellega nii pikalt tegelenud täis lootust ja usku, et sellel lool saab olema õnnelik lõpp või et siis seda lõppu veel ei tule, on lõpp eriti pettumust valmistav ja eks ole ka selle postituse tagamõte tõmmata enda jaoks teemale joon alla ja lasta tal minna. Hüvasti @eesti.ee!

Kommentaarid

Email again:

Veel uudiseid, sündmusi ja blogipostitusi