Uudised, sündmused ja blogi

Siit leiad kõik meie uudised, blogipostitused ja ürituste, hoolduste ja katkestuste informatsiooni.

Tagasi

KüberPähkleid purustas üle 9500 õpilase üle Eesti

1. oktoobrist kuni 2. novembrini said kõikide Eesti koolide 4.-9. klasside õpilased panna end proovile KüberOlümpia projekti raames toimunud digitaalse ohutuse ja küberkaitse teemalises uuring-testis KüberPähkel. Teisest kooliastmest osales 5603 ja kolmandast 3955 õpilast. Kõige aktiivsemad osalejad tulid Tallinnast ja Harjumaalt, Pärnumaalt, Tartust ja Tartumaalt ning Lääne-Virumaalt ja Saaremaalt.
KüberOlümpia projekti raames toimuva KüberPähkli küberturvalisuse teadlikkuse uuringut toetasid TalTech, Kaitseministeerium ja Eesti Interneti Sihtasutus. Uuringu viis läbi TalTech ning KüberOlümpia projektijuht Birgy Lorenz.

"Uuringu esialgsed vastused näitavad, et tüüpilised juhtumid, mida koolides on õpilastele varasemalt tutvustatud (näiteks, mida teha ebasobivate piltidega, kuidas sotsiaalmeedias erinevate väljakutsetega hakkama saada), on õpilastele tuttavad ja enamus saab nende lahendamisega teoorias hakkama," ütles uuringut läbi viinud Birgy Lorenz.

"Õpilaste enesekindlus nii arvuti- ja nutiseadme kasutuse kui ka digitaalse ohutuse vallas on optimistlikult hea või väga hea. Neid õpilasi, kes ennast digitaalses maailmas oskamatuna tunnevad, on peaaegu olematu protsent. Samuti tuntakse ennast targemana enamustest täiskasvanutest, sest paratamatult puututakse koolis ja kodus kokku inimestega, kes on tehnoloogiaga pigem hädas kui vilunud. Samas näitab tulemus ka seda, et ollakse põhjendamatult enesekindlad, sest tulemused ei anna kindlust, et kui päriselt midagi juhtub, siis jätkub oskusi probleeme lahendada," lisas Lorenz.
 
Birgy Lorenzile uuringust silma jäänud esialgsed ohukohad ja küsimused, mida tuleks ühiskonnas enam arutada:
  • Kas on mõistlik olla internetis oma nime või varjunime all? Eesti lapsed pigem varjunimesid ei kasuta, tulevikule mõeldes võiks see olla reegel.
  • Kiusamine on igapäevane asi kolmandikule Eesti lastest.
  • Sotsiaalmeediat kasutatakse koolis ka õppetöös. Kas õpetajate poolt tutvustatakse antud keskkondade varjupooli (paratamatu digijalajälje laienemine, avalikud või poolavalikud kodutööd ja arvamusavaldused jne)?
  • Erilised WiFi-võrgu nimed meelitavad neid kasutama. Näeme sama trendi, mis eelmisel aastal.
  • Terminid rahvakeeles ja terminid IT-maailmas on kaks eri asja ja seepärast räägitakse tihti erinevat keelt.
Juhtumid, mida õpilastele ei ole koolis tutvustatud on enamuses need, millega päriselus tuleb kokku puutuda. Näiteks:

  • Kas kodus on mõistlik arvutit kasutada ühe või mitme konto alt, millest mõned on piiratud või administraatori konto alt ja ristkasutusega kõikide pereliikmete vahel?
  • Millal on vaja uuendada seadmete tarkvara. Kas kohe, kui uuendus tuleb või kord kuus või üldse mitte?
  • E-poodlemine on Eestis piisavalt uus teema, millega ei ole pered palju kokku puutunud, seega ei ole kokku puututud ka sellealaste kelmustega. Samuti ei ole teadmisi, kuidas krediitkaarti oskuslikult kasutada.
  • Suhtlemine välismaalastega.
  • Muud digitaalse ohutuse teemad, mis on kõrgemal astmel kui turvalise parooli kasutamine, viiruste lahti klikkimine ja enda või teiste andmete liiga avalik jagamine.
"Mis puudutab õpilaste digiloovusega seotud tegevusi, siis programmeerimises, robootikas või uutes tehnoloogiates (droonid, 3D, virtuaalreaalsus) liigub enesehinnang pigem teisele poole skaalat ja oma oskusi peetakse pigem halvaks või olematuks. Samas huvi uute tehnoloogiate, digiohutuse ja traditsioonilist informaatikat puudutavate tegevuste vastu on ülekaalus. Üllatus on leige huvi digitaalse sisuloome vastu (veebilehtede ja videote tegemine, testide ja programmide loomine)," lisas Lorenz esialgsete tulemuste analüüsi kohta.
 
Pähklid on selleks aastaks korjatud, nüüd algab töö tulemuste analüüsiga. Uuringu lõplik analüüs saab valmis selle aastanumbri sees.
 
2.12.2018 toimub Robotexil KüberPähkli 7.-12. klasside koolivooru parimate ja teiste tublide noorte erivõistlus, milles tulevased talendid omavahel keerulisemates ülesannetes rammu katsuvad.


Lisainfo: Birgy Lorenz, KüberOlümpia projektijuht, birgy.lorenz@ttu.ee

Kommentaarid

Email again:

Veel uudiseid, sündmusi ja blogipostitusi